שמים לזה סוף! קרקפת שומנית - הגורמים, ההשפעות ודרכי הטיפול

קרקפת שומנית היא תופעה נפוצה שרבים מתמודדים איתה ביומיום. היא מתאפיינת בהפרשת יתר של שומן מבלוטות החלב בקרקפת, מה שמוביל לשיער שנראה שמנוני ודביק, לקשקשים, לגרד ותחושת חוסר נוחות ולעתים אף לריח לא נעים. למרות שזו בעיה שכיחה, רבות סובלות ממנה ומחפשות פתרונות מידיים שיסייעו למראה אסתטי יותר של הקרקפת, שמשליך על המראה הכללי של השיער.

מה גורם לקרקפת שומנית?

הסיבות לקרקפת שומנית מגוונות ויכולות לנבוע מגורמים פנימיים וחיצוניים. אחד הגורמים המרכזיים הוא הפרעה בייצור החלב (סבום) בבלוטות החלב שבקרקפת. כאשר יש עודף הפרשה של חלב, הקרקפת והשיער נעשים שמנוניים. שינויים הורמונליים, במיוחד עליה ברמות ההורמונים האנדרוגניים, יכולים גם הם לתרום לבעיה. בנוסף, ישנה השפעה גנטית, כאשר אנשים מסוימים פשוט נוטים יותר מלידה לקרקפת שומנית. הקיץ גם הוא מוסיף רבות לתופעה כי גורם להזעה בקרקפת ומזרז את היווצרות השומניות בשורשי השיער. 

גורמים נוספים כוללים מתח נפשי, שיכול להחמיר את המצב, ושימוש במוצרים לא מתאימים לשיער ולקרקפת, שמקצינים את המצב.

בשנים האחרונות תופעת הקרקפת השומנית צברה תאוצה גם בעקבות תהליך כימי שנשים רבות מעבירות את שיערן- החלקת שיער. על מנת לשמר את תוצאות ההחלקה ישנו "איסור" על חפיפה עם שמפו שמכיל מלחים, אך ישנם מלחים שהכרחיים בפעולת ניקוי השומן מהקרקפת והיעדר מלחים אלו במוצרי השמפו המיועדים לשיער שעבר החלקה, גורמת להצטברות של שכבת שומן, שפוגמת בבריאות השיער והקרקפת.

איך זה משפיע?

קרקפת שומנית באה לידי ביטוי במספר דרכים. ראשית, השיער עצמו נראה שמנוני, דביק ולא נקי- זמן קצר בלבד לאחר החפיפה. לעתים ניתן להבחין בקשקשים שמנוניים על הקרקפת ואף על השיער. הקרקפת עצמה עלולה להיות מגורה, אדמומית ומתאפיינת בגרד מתמשך. במקרים מסוימים, עלולים להופיע גם פצעונים. כל אלו, יחד עם ריח לא נעים שמלווה לעתים את התופעה, עלולים לפגוע בביטחון העצמי ובתחושת הרעננות.

מה עושים?

למרות שתופעת הקרקפת השומנית יכולה לגרום לתסכול רב, יש מספר דרכים יעילות להתמודד איתה. הצעד הראשון הוא לבחור בשמפו מתאים, שמיועד ספציפית לקרקפת שומנית. שמפו כזה יסייע בוויסות הפרשת השומן ובניקוי יסודי של הקרקפת. חפיפות תכופות יותר עשויות להועיל, אך חשוב לא להגזים על מנת לא לגרות את הקרקפת. תדירות החפיפה המומלצת במקרה של קרקפת שומנית היא 3 פעמים בשבוע כאשר בכל פעם מתבצעת חפיפה כפולה. בזמן החפיפה, עיסוי עדין של הקרקפת יעזור להסיר שומן וקשקשים. בנוסף, רצוי להימנע ממוצרי עיצוב שיער כבדים או שמנוניים שמכבידים על הבעיה. ולגבי שיער שעבר החלקה, נכון שההמלצה הרווחת היא להימנע משימוש בשמפו שמכיל מלחים אך כדאי לשקול לחפוף עם שמפו רגיל פעם בכמה חפיפות על מנת לשמר את בריאות הקרקפת ולהימנע מהצטברות של שכבת שומן.

מה מומלץ לחפש במוצרים?

בחירה במוצרים עם רכיבים מתאימים לקרקפת שומנית יכולה לשפר משמעותית את המצב, על מנת לתת מענה מדויק לבעיה. שמפו המיועד ספציפית לניקוי עמוק של קרקפת שומנית, יעזור לנקות את השיער והקרקפת מעודפי שומן בצורה יסודית ויעילה וכן יסייע בשמירה על קרקפת נקייה לאורך זמן רב יותר מאשר אם החפיפה נעשית עם שמפו רגיל. מוצרי שיער טיפוליים המכילים שמנים אתריים כמו שמן עץ התה שמכילים סדרת מוצרי הקרקפת של מותג טיפוח השיער המקצועי "מימאס", הם בעלי תכונות אנטי-בקטריאליות שמווסתות את הפרשת החלב. שמן עץ התה פועל כמחטא ומטהר טבעי לקרקפת, מספק הגנה ועוזר לאזן את המיקרוביום העדין של העור. מוצרי שיער אחרים מכילים חומצות AHA או BHA כגון חומצה סליצילית, שהן מבצעות קילוף עדין ומונעות הצטברות של תאי עור מתים ושומן. שילוב של רכיבים אלו במוצרי טיפוח לשיער ולקרקפת יכול להפחית משמעותית את הסימפטומים של קרקפת שומנית. בנוסף, ניתן לשלב בין החפיפות ספריי שמפו יבש, שמיועד לניקוי וריענון השיער בין חפיפות, מבלי להשתמש במים. מטרתו לספוח את עודפי השומן שהצטברו על הקרקפת ועל השיער מאז החפיפה האחרונה, כדוגמת השמפו היבש של אולפלקס או השמפו היבש של מרוקן אויל, שמגיע גם עם פיגמנט צבע בשני גוונים. השימוש בשמפו יבש פשוט מאוד. מרססים או מפזרים כמות קטנה של המוצר על שורשי השיער ומעסים בעדינות את הקרקפת. לאחר מכן, מברישים היטב את השיער כדי לפזר את האבקה באופן שווה ולהסיר עודפים. התוצאה היא שיער שנראה ומרגיש נקי ורענן יותר.

לסיכום, קרקפת שומנית היא תופעה שכיחה שיכולה לנבוע ממספר גורמים ולהתבטא בדרכים שונות. היא אמנם מטרידה, אך בהחלט ניתנת לשליטה עם הטיפול הנכון והמוצרים המתאימים. עם הידע הנכון והתאמה מדוייקת של מוצרי שיער טיפוליים, קרקפת שומנית לא חייבת להיות גזירת גורל.


הוספת תגובה :

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.